Odată cu intrarea în vigoare, în decembrie 2022, a Legii 361/2022 privind protecția avertizorilor de integritate în interes public, companiile private s-au familiarizat cu ideea de canale interne de raportare, așa cum prevede legea pentru toate companiile cu cel puțin 50 de angajați.
Aceste sisteme sunt înainte de toate obligatorii și, prin urmare, fac parte din conceptul general de conformitate. Dar dincolo de a reprezenta o simplă obligație legală, sistemele de raportare, mai ales dacă sunt alese și implementate într-un mod inteligent, pot genera numeroase beneficii pentru companii.
Iată cum ar putea arăta aceste beneficii:
Cultura organizațională existentă a unei companii reflectă cel mai bine valorile, ambițiile și angajamentele acesteia. Gândiți-vă la acei parametri care spun totul despre o întreprindere, fără a se referi la cifra de afaceri sau la profit. Acești parametri au capacitatea de a alinia valorile intrinseci ale întreprinderii cu cele ale consumatorilor sau beneficiarilor serviciilor oferite.
În ceea ce privește sistemele de raportare, acestea au o contribuție esențială la crearea unei adevărate culturi organizaționale, indicând, în primul rând, angajamentul de a acorda atenția cuvenită fiecărui avertisment și de a investi timp în detectarea timpurie a oricăror probleme care ar putea împiedica eforturile unei companii de a merge înainte fără probleme.
Dincolo de aceste aspecte, sistemele de raportare vă permit să ascultați preocupările celor din jur și să le răspundeți prin furnizarea unui ordin specific. Știm deja că eficiența și performanța angajaților și partenerilor noștri sunt direct legate de încrederea pe care o au în noi și de capacitatea noastră de a rezolva problemele cu care se confruntă.
Riscurile de integritate se referă la toate riscurile la adresa integrității unei întreprinderi, aceasta fiind înțeleasă ca o garanție pentru desfășurarea unei activități corecte, etice și eficiente care îndeplinește cele mai înalte standarde de performanță.
Noțiunea de integritate este dezvoltată dinamic de valorile care există într-o societate la un moment dat și reprezintă, în special în ceea ce privește activitatea unei întreprinderi, răspunsul la aceste cerințe și așteptări.
Ne putem gândi la integritate ca la o afacere desfășurată fără corupție, fără încălcarea drepturilor omului, cu un angajament față de protecția mediului și cu un accent pe valorile care ne animă pe toți: corectitudine, transparență, precauție și investiții sociale. Astfel, cel mai eficient mod prin care putem conștientiza potențialele abateri de la scopul unei companii este implementarea unui sistem eficient de raportare, care are capacitatea de a ne alerta în timp real cu privire la toate lucrurile pe care le-am trecut cu vederea, lucrurile pe care le putem îmbunătăți sau chiar greșelile pe care le facem fără să fim conștienți de acest lucru.
Să nu uităm că nivelul ridicat de concurență de pe piață permite consumatorilor finali o alegere mult mai sofisticată a serviciilor și bunurilor pe care le cumpără sau le utilizează: dacă am putea alege între un serviciu eficient și un serviciu care este eficient, dar care de asemenea oferă garanțiile unei întreprinderi care este atentă și preocupată de protejarea mediului, a valorilor umane și a societății în ansamblu, cu toții am prefera aceasta din urmă.
Noțiunea de durabilitate a beneficiat de multă atenție în ultimii ani, dar a rămas încă confuză și neclară. Pentru noi, sustenabilitatea înseamnă un set de principii și valori, care pot indica nivelul de credibilitate și fiabilitate al unei companii. O companie durabilă: